ETNOGRAFIA „ŁÓDZKIEJ ETNOGRAFII”

W połowie września zakończyła się druga część badań dotyczących historii akademickiego ośrodka etnograficznego.

Koordynatorką badań jest mgr Anna Deredas z naszego Instytutu.
W projekcie wzięły udział osoby z I roku studiów licencjackich: Wiktoria Bednarska, Gabrielė Kulajevaitė, Aleksandra Szymaniak, Roksana Zgierska; II roku studiów licencjackich: Klaudia Ziętkiewicz oraz I roku studiów magisterskich: Zofia Kośka, Sebastian Prusik.

Badania polegały na przeprowadzaniu wywiadów etnograficznych z naszymi absolwentami i byłymi studentami, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami związanymi ze studiowaniem, Instytutem, z wykładowcami, zajęciami, wyjazdami terenowymi, wolnym czasem, czyli ze wszystkim, co się łączy z etnostudiowaniem. 
Opowiadali obecnym studentom, jak „dawniej bywało” 😆

Jakie wrażenia wynieśli z tych spotkań nasi studenci?
WIKTORIA:
„Dzięki tym rozmowom mogę wywnioskować, że studia etnograficzne są tymi studiami, które pozwalają na rozwój nie tylko w dziedzinie stricte badawczej, a również m.in. menadżerskiej czy psychologicznej oraz mogłam spojrzeć na etnografię także z perspektywy moich rozmówców, bo każdy z nich miał inną historię związaną ze studiami do opowiedzenia”.

ZOFIA:
„Dowiedziałam się. jak dawniej wyglądało życie studenckie, jak przebiegały badania terenowe oraz jak wyglądała przestrzeń naszego Instytutu, a także poznałam dawnych wykładowców”. 

ALEKSANDRA:
„Już na samym początku moją uwagę zwróciły głębokie przemyślenia rozmówców na temat doświadczeń związanych ze studiowaniem w naszym Instytucie. Opowiadali o swoich początkowych wyobrażeniach, które często odbiegały od rzeczywistości, z jaką przyszło im się zmierzyć. Wielu z nich podkreślało, że chociaż studia te teoretycznie dotyczą badania kultur i społeczności, to w praktyce stały się intensywnym procesem autorefleksji i budowania różnorodnych relacji. 
Szczególnie interesujące okazały się relacje byłych studentów z ich doświadczeń terenowych. Te opowieści często obfitowały w humor, niespodziewane wydarzenia i chwile, które miały kluczowe znaczenie w kontekście przeprowadzanych przez nich badań. 
Rozmówcy przyznawali, że choć nie zawsze obrali zawodową ścieżkę ściśle związaną z etnologią, to zdobyta wiedza i umiejętności miały ogromny wpływ na różne aspekty ich życia. Często zaznaczali, że studia te wykształciły w nich umiejętność krytycznego myślenia oraz wrażliwość na kulturową różnorodność. 
Te badania terenowe były wyjątkowe, ponieważ pozwoliły mi spojrzeć na etnologię z perspektywy osób, które przeszły tę samą ścieżkę edukacyjną, którą i ja teraz podążam. Ich doświadczenia, zarówno te pozytywne, jak i negatywne, poszerzyły moje zrozumienie tej dziedziny i skłoniły do refleksji nad możliwymi kierunkami mojej przyszłej kariery badawczej”. 

ROKSANA:
„Te badania terenowe sprawiły, że spojrzałam na etnologię z różnych perspektyw. Mogłam dowiedzieć się, co może czekać mnie po studiach i jak etnologia wpływa na myślenie. Utwierdziłam się w tym, że ten kierunek nie tylko sprawia, że człowiek staje się badaczem, ale też rozwija duchowo i emocjonalnie. Chociaż historie rozmówczyń były różne, to prawie każda kończyła się tym, że etnologia pomaga w odnajdywaniu swoich pasji i zainteresowań”.