Pełna fotorelacja z konferencji
Panele dyskusyjne, prelekcje, wystąpienia, warsztaty, case study z uczelni, wystawy i ekspozycje Centrum Nauki i Techniki EC1, finisaż wystawy artystycznej w Wozowni Pałacu Biedermanna tworzyły trzon konferencji. W charakterze prelegentów zaprosiliśmy do Łodzi najlepszych polskich popularyzatorów nauki. W programie nie zabrakło przykładów popularyzacji z Uniwersytetu Łódzkiego, jak również sposobów praktycznego wykorzystania narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji w komunikacji nauki.
W gronie blisko 190 osób rozmawialiśmy m.in. o:
- budowaniu przekazu opartego na zaufaniu,
- wykorzystaniu sztucznej inteligencji w komunikacji,
- popularyzacji nauki przez sztukę,
- walce z dezinformacją i fake newsami,
- łączeniu instytiucji nauki ze światem kultury,
- trzecim kryterium w ewaluacji uczelni,
- dobrych praktykach z uczelni w całej Polsce, w tym Uniwersytetu Łódzkiego.
Konferencja „Popularyzacja w akcji! Droga do otwartości i dostępności nauki”, której organizatorami były Stowarzyszenie PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom” i Uniwersytet Łódzki, była nie tylko platformą do wymiany doświadczeń i wiedzy, ale także doskonałą okazją do budowania relacji i współpracy przedstawicieli świata akademickiego oraz praktyków z zakresu public relations, promocji i komunikacji.
To wyjątkowe wydarzenie rozpoczęło obchody 80-lecia Uniwersytetu Łódzkiego – młodej, nowoczesnej uczelni otwartej na dialog oparty na wzajemnym szacunku i współpracę z otoczeniem zewnętrznym. Wspólnie z przedstawicielkami i przedstawicielami: polskich uczelni państwowych i prywatnych, uniwersytetów klasycznych, uczelni technicznych, medycznych i wojskowych, instytucji wspierających naukę i kulturę potwierdziliśmy, że nauka potrzebuje rozmowy i odważnych, często nieszablonowych sposobów na jej popularyzację.
Konferencję otworzył prof. Rafał Matera, rektor Uniwersytetu Łódzkiego, zachęcając zgromadzonych do wolnej, nieskrępowanej wymiany myśli, tak potrzebnej wszystkim w czasach populizmu, postprawdy i nieprawdziwych informacji.
Prelegentki i prelegenci z Uniwersytetu Łódzkiego entuzjastycznie przyjęli zaproszenie do wystąpień reprezentując takie jednostki uczelni jak:
- Wydział Filologiczny UŁ,
- Wydział Matematyki i Informatyki Stosowanej UŁ,
- Wydział Zarządzania UŁ,
- Pracownię Biobank na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŁ,
- Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ,
- Wydział Filozoficzno-Historyczny UŁ,
- Szkołę Doktorską Nauk Humanistycznych,
- Centrum Współpracy z Otoczeniem i Społecznej Odpowiedzialności Uczelni,
- Centrum Komunikacji Marki,
- Centrum Organizacji Wydarzeń Kulturalnych i Konferencji UŁ.
W wydarzeniu wzięli także aktywny udział przedstawicielki i przedstawiciele m.in.: Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji czy Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.
Podczas konferencji odbyło się spotkanie zespołu doradczego do spraw działań na rzecz promocji polskiej nauki za granicą. Zaprezentowane zostały wstępne propozycje wypracowane przez podzespoły. Spotkanie w Łodzi po raz pierwszy miało charakter otwarty na konsultacje środowiskowe, których celem było uwzględnienie szerokiego spektrum opinii i doświadczeń członkiń i członków „PRom”. Na sesji naszą uczelnię reprezentował dr hab. Krzysztof Pabis, prorektor Uniwersytetu Łódzkiego ds. popularyzacji nauki i kształcenia.
Sesji specjalnej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego poświęcono tekst w serwisie PAP Nuaka w Polsce, który poniżej prezentujemy:
Eksperci: polska nauka potrzebuje wzmocnienia wizerunku na świecie
Naukowcy i eksperci z ministerialnego zespołu na rzecz promocji polskiej nauki za granicą podkreślili, że polska nauka potrzebuje wzmocnienia wizerunku na świecie. Jednym z pomysłów na jej umiędzynarodowienie jest powołanie stanowiska radcy naukowego w polskich placówkach dyplomatycznych.
Zespół doradczy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego ds. działań na rzecz promocji polskiej nauki za granicą na kolejnym posiedzeniu spotkał się we wtorek w Łodzi w ramach zorganizowanej przez Uniwersytet Łódzki oraz Stowarzyszenie PR i Promocji Uczelni Polskich "PRom" konferencji zatytułowanej „Popularyzacja w akcji! Droga do otwartości i dostępności nauki".
Ministerialny zespół działa już od roku, ale - jak podkreślił jego przewodniczący dr hab. Łukasz Zamęcki, prof. UW - spotkanie w Łodzi po raz pierwszy miało charakter otwarty. Omówiono na nim działania i strategie mające na celu zwiększenie międzynarodowej widoczności polskich naukowców i ich osiągnięć.
Dzisiejsze spotkanie można nazwać rodzajem konsultacji ze środowiskiem bezpośrednio związanym z badaniami oraz osobami zajmującymi się promocją uczelni w Polsce i poza jej granicami. Padło wiele ciekawych głosów dotyczących wspierania polskich naukowców oraz działań promocyjnych i popularyzujących polską naukę, również w międzynarodowym kontekście. Otrzymaliśmy informację na temat oczekiwań i potrzeb ze strony środowiska naukowego. Te propozycje i podpowiedzi są dla nas bardzo cenne
– powiedział prof. Zamęcki.
Prof. Zamęcki zwrócił uwagę, że nieustannie należy podejmować działania na rzecz wspierania polskich badaczy w zakresie rozwijania ich kompetencji związanych z promowaniem prowadzonych przez nich badań oraz nawiązywania kontaktów ze światem nauki za granicą.
Musimy przede wszystkim dbać o to, żeby polskie badania były widoczne poza granicami, choćby w postaci publikacji w dobrych, międzynarodowych czasopismach. Podejmujemy już szereg działań w zakresie promocji polskiej nauki, ale widoczna jest też wyraźna profesjonalizacja polskich uczelni w zakresie widoczności naszej nauki
– dodał.
Prorektor Uniwersytetu Łódzkiego ds. popularyzacji nauki i kształcenia dr hab. Krzysztof Pabis na przykładzie zaangażowania łódzkiej uczelni w Afryce zwrócił uwagę na potrzebę politycznego wsparcia tych działań.
Chodzi o wsparcie rządowych organizacji w krajach afrykańskich, bo prowadzenie działań na tym kontynencie jest dużo trudniejsze niż w Europie
– wyjaśnił.
Kierowniczka biura ds. umiędzynarodowienia uczelni w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym Ewa Kiszka poinformowała, że po przeprowadzonych konsultacjach oraz analizach zespół zaproponował stworzenie centrum koordynacyjnego skupiającego działające już w kraju instytucje promujące polską naukę za granicą.
Chcielibyśmy zmienić sposób ich działania na horyzontalny i wywołać efekt synergii. Bardzo potrzeba bowiem polskiej nauce wzmocnienia jej wizerunku na świecie. Drugą propozycją jest powołanie w naszych placówkach dyplomatycznych m.in. w Waszyngtonie czy Brukseli stanowisk tzw. radców naukowych. Będą oni na miejscu tworzyć sieci współpracy, rozpoznawać możliwości, wspierać polskich naukowców, uczelnie oraz instytucje w nawiązywaniu kontaktów. To będzie przekładało się na podniesienie poziomu umiędzynarodowienia polskich uczelni, przyciąganie do nas talentów czy profesorów oraz wzmocnienie wizerunku naszej nauki na świecie
– przekonywała.
Prezeska Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich "PRom" Anna Kiryjow-Radzka (SGGW) mówiąc o oczekiwaniach naukowców dotyczących popularyzacji ich osiągnięć wskazała na potrzebę szerokiej i skoordynowanej komunikacji. Podkreśliła, że elementami budowania rozpoznawalności polskiej nauki w świecie mogą być m.in. obecność badaczy w mediach społecznościowych, publikacje w czasopismach naukowych, uczestnictwo w międzynarodowych konferencjach.
Konferencja w Łodzi, której tematem jest popularyzacja nauki zakończyła się w środę. W programie były panele dyskusyjne, prelekcje i warsztaty, które prowadzili popularyzatorzy nauki z całej Polski.
Stowarzyszenie PR i Promocji Uczelni Polskich "PRom" zrzesza grupę ekspertów z zakresu komunikacji i promocji z polskich uczelni – państwowych i prywatnych. „PRom” tworzą ludzie, którzy na co dzień pracują na wizerunek uczelni – są rzecznikami, marketingowcami, redagują strony, serwisy, social media, pracują na rzecz umiędzynarodowienia czy popularyzacji nauki.(PAP).
Źródło tekstu: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl.
Redakcja: Honorata Ogieniewska, Centrum Współpracy z Otoczeniem i Społecznej Odpowiedzialności Uczelni