HARMONOGRAM WYDARZENIA

29 maja 2024 roku w godzinach 10.00 – 14.00

Wydział Filozoficzno-Historyczny Uniwersytetu Łódzkiego

ul. A. Kamińskiego 27a

Forma: warsztaty/wykłady dla licealistów (obowiązują zapisy  ) + ogólnodostępne stoiska informacyjne poszczególnych kół naukowych.

PLAN IMPREZY

Powitanie uczestników

  • Mówcy:
  1. Julia Gertner-Hryniewiecka (Instytut Historii UŁ)

  2. Rafał Kanas/ Kamil Ludwiczak (Instytut Historii UŁ/IEiAK UŁ)

Prezentacja Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ, jego miejsca na UŁ oraz kierunków 

  • Mgr Ronald Wójcik – Pełnomocnik Dziekana Wydziału Filozoficzno-Historycznego ds. promocji i kontaktu z otoczeniem zewnętrznym

Dlaczego warto studiować na wydziale?

  • Mówcy:
  1. Dr Andrzej Kompa - Prodziekan ds. Jakości Kształcenia na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UŁ
  2. studenci

Jakie wygląda proces rekrutacyjny oraz jakie wymogi należy spełnić?

Erasmus dla humanistów – mamy to!

  • Dr Alicja Piotrowska – koordynatorka wydziałowa Programu Erasmus+ 
  • Studenci, którzy uczestniczyli w Programie Erasmus+

Studenckie Granty Badawcze

  • Julia Gertner-Hryniewiecka (Instytut Historii UŁ)

Wypowiedi ekspertów (7-10 min)

 

  • Dr Marcin Gawryszczak (Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi)

Dr Marcin Gawryszczak (Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi)Historyk, doktor nauk humanistycznych, kustosz w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Absolwent Wydziału Filozoficzno-Historycznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz podyplomowego studium muzeologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor publikacji poświęconych muzealnictwu i historii Polski. Kurator wystaw w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Członek Komisji ds. Wyceny i Kwalifikacji przy CMWŁ (od 2016 roku), Stowarzyszenia Muzealników Polskich, od 2017 roku – członek zarządu w oddziale łódzkim SMP. Jego zainteresowania historyczne skupiają się wokół historii Polski, szczególnie XX-lecia międzywojennego.

 

  • Dr Paulina Długosz (Muzeum Miasta Łodzi) 

MGR PAULINA DŁUGOSZ

Kierownik Działu Edukacji Muzeum Miasta Łodzi na stanowisku adiunkta, doktorantka na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego. Z wykształcenia historyk sztuki oraz pedagog (specjalność: edukacja przez sztukę), jako edukator muzealny zajmuje się zagadnieniami z zakresu wychowania estetycznego oraz edukacji kulturalnej (autorka publikacji i wystąpień na konferencjach naukowych dotyczących edukacji interdyscyplinarnej i poliestetycznej). Ponadto prowadzi działania na rzecz dostosowania programu edukacyjnego oraz przestrzeni Muzeum Miasta Łodzi dla osób niepełnosprawnych współpracując z licznymi fundacjami, stowarzyszeniami i instytucjami wspierającymi osoby z różnymi dysfunkcjami. Koordynatorka działań edukacyjnych przy projektach „Ogródek Dźwiękowy w Parku Staromiejskim”, „Łódź Utkana Dźwiękiem”, „Muzeum na wyciągnięcie ręki” (dofinansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) i “Bohaterologia po łódzku”, współautorka projektu „Ludzki język łódzki”).

 

prof. Katarzyna Lazari-Radek

Filozofka i etyczka, absolwentka Filologii Angielskiej i Filozofii na UŁ. Zajmuje się metaetyką, filozofią utylitarystyczną i problemami etyki praktycznej: bioetyką, prawami zwierząt, etycznymi aspektami nowych technologii. Od lat współpracuje z prof. Peterem Singerem z Princeton University, z którym napisała dwie książki: The Point of View of the Universe (Oxford University Press 2014) oraz Very Short Introduction: Utilitarianism (Oxford University Press 2017). W tej chwili studiuje zagadnienie dobrostanu, szczęścia i przyjemności. Zrealizowała dwa granty NCN jako kierownik. W 2017 roku otrzymała grant z Yale University na badania nad szczęściem w różnych kulturach i religiach.  Z wielką radością oddaje się pracy dydaktycznej. Prowadzi zajęcia na Wydziale Filozoficzno-Historycznym (filozofia), Wydziale Filologicznym (dziennikarstwo, logopedia), Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska (biologia, mikrobiologia, biotechnologia) oraz Wydziale Matematyki i Informatyki (informatyka). 

 

prof. Tadeusz Grabarczyk

Absolwent Uniwersytetu Łódzkiego, mediewista, od 1991 r. związany z Instytutem Historii UŁ. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na historii średniowiecznej i wczesnonowożytnej wojskowości, dziejach miast w Polsce (do XVI w.) oraz polityce zagranicznej średniowiecznej Polski. Autor książek: Piechota zaciężna Królestwa Polskiego w XV wieku (2000), Jazda zaciężna Królestwa Polskiego w XV wieku (2015), Na gardle karanie. Kara śmierci w średniowiecznej Polsce (2007), Mieszczanie wieluńscy do początków XVI wieku. Biogramy (wspólnie z T. Nowakiem) (2008) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych. Uczestnik grantów badawczych, m.in.: Urzędnicy miejscy z ziem dawnej Rzeczypospolitej, Śląska i Pomorza w XIII-XVIII wieku (Nr 0087/NPRH3/H11/82/2014), Epoka jagiellońska i jej dziedzictwo w I Rzeczypospolitej do 1795 r. – historia polityczna, dzieje ustroju i parlamentaryzmu w XIV-XVI w. (Nr 0471/NPRH5/H30/84/2017), Epoka jagiellońska i jej dziedzictwo w I Rzeczypospolitej do 1795 r. Źródła do dziejów wojskowości polskiej w epoce Jagiellonów (Nr 0469/NPRH5/H30/84/2017). Pracę badawczą łączy z popularyzowaniem historii rodzinnego Wielunia współpracując z Wieluńskim Towarzystwem Naukowym, pełni funkcję zastępcy redaktora „Rocznika Wieluńskiego”. Wolne chwile spędza z rodziną. Jego hobby to historia, fotografia i nowe technologie.

 

dr Anna Kijewska

Ścieżka kariery:

  • 1995-2000 studia magisterskie - filologia słowiańska UŁ
  • 1998-2002 studia magisterskie - etnologia i antropologia kulturowa UŁ 
  • 2004-2007 - lektor języka polskiego na uniwersytetach w Weliko Tyrnowo i w Szumen (Bułgaria)
  • 2007-2012 studia doktoranckie - etnologia i antropologia kulturowa UŁ
  • od 2016 - lektor języka polskiego w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ

Udział w grantach badawczych w Bułgarii i Macedonii, m.in.:

  • 2007-2008 "Macedończycy i Albańczycy - sąsiedztwo w obliczu konfliktu" (Nr N109 01532/0635)

  • 2010-2011  "Bułgarscy chrześcijanie i muzułmanie w sytuacjach miedzykulturowych. Kurban - krwawa ofiara we współćzesnej Bułgarii" (w ramach grantu promotorskiego Nr  N109 089 038)

  • 2010-2012 "Ponadpaństwowe więzi, relacje społeczne i etniczne w kontekście migracji zarobkowej Macedońskich Muzułmanów z Macedonii do Włoch" (Nr N109 094 839)

  • 2012-2013 "Macedońskie Porecze w 80 lat po badaniach Józefa Obrębskiego. Antropologicnze studium ciągłości i zmiany" (NCN 2011/01/D/HS3/03583)

Zainteresowania badawcze: 

  • społeczeństwa wielokuturowe na przykładzie krajów Półwyspu Bałkańskiego.

  • relacje języka, religii i tożsamości na przykładzie grup etnicznych w Bułgarii i Macedonii.

  • metodyka nauczania kultury polskiej w procesie nauczania języka polskiego.

  • mowa niewerbalna w komunikacji miedzykulturowej.

  • metafory językowe w przekładzie międzykulturowym.

 

Pytania od słuchaczy ok 10-15 min

Stanowiska kół naukowych działających na WFH UŁ – rozmowy z kandydatami. 

  • Studencko-Doktoranckie Koło Naukowe Etnologów UŁ WAGABUNDA – stoisko informacyjne/interaktywne
  • Koło Naukowe Filozofów i Okcydentalistów IDEA – stoisko informacyjne/interaktywne 
  • Studenckie Koło Naukowe Historyków Uniwersytetu Łódzkiego – stoisko informacyjne/rekonstrukcyjne 
  • Koło Naukowe Studentów Archeologii UŁ VARIA – stoisko pokazowo/informacyjne
  • Stoisko Wojskoznawców przygotowane przy pomocy studentów nie zrzeszonych – stoisko pokazowe

Więcej informacji o kołach naukowych na WFH UŁ można znaleść tutaj

Koła Naukowe WFH UŁ

Koła Naukowe WFH UŁ

grafika promująca wykład dr Joanny Orzeł

„Miałem szczęście urodzić się szlachcicem w Polsce, najpotężniejszym państwie na świecie”, czyli ile jest realiów historycznych w serialu „1670” – dr Joanna Orzeł  (Instytut Historii UŁ)

Opis wykładu:

Po emisji serialu „1670” wielbiciele historii (a nawet osoby nią niezainteresowane) podzielili się na dwa stronnictwa (jak niegdyś szlachta). Pierwszemu serial tak się spodobał, że na jednym z portali społecznościowych założono grupę domagającą się kolejnych sezonów. Drugi obóz zarzucał twórcom „1670”, że ośmieszyli oni historię Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Oczywiście „O gustach się nie dyskutuje”, ale należy przede wszystkim uznać, że serial „1670” to nie lekcja historii. To obraz o współczesności, o naszych wadach i zaletach, które zostały przedstawione z wykorzystaniem kostiumu historycznego.

Samo powstanie serialu powinno nas cieszyć, zwłaszcza że wywołał on dyskusję o Polsce epoki nowożytnej i o jej obrazie w kulturze: tym razem bez husarii, wielkich zwycięstw i wielkich porażek narodu wybranego, broniącego granic cywilizowanej Europy. Odkładamy więc na bok duet Henryka Sienkiewicza i Jerzego Hoffmana. Nie oznacza to jednak, że w serialu nie ma realiów historycznych – oczywiście że są! A im lepiej je znamy, tym więcej potrafimy z „1670” odczytać. Dlatego zapraszamy na wykład dr Joanny Orzeł, znawczyni kultury staropolskiej, która przybliży nam rzeczywistość Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a zwłaszcza Adamczychy.